زمان مهمانی, شیوه زندگی, غذا

طرز تهیه کال کباب گیلانی

طرز تهیه کال کباب گیلانی

کال‌کباب گیلانی چیست؟

غذای کال‌کباب برعکس نامی که دارد ربطی به کباب گوشتی ندارد. کال‌کباب نوعی چاشنی خوشمزه گیلانی است که به شما پیشنهاد می‌شود حتماً آن را امتحان کنید.

کافی است یک‌بار آن را کنار غذا امتحان کنید تا عاشق آن شوید. ماده اصلی این چاشنی خوشمزه، بادمجان کبابی است و به‌همین دلیل است که واژه کباب در نام این چاشنی وجود دارند. گیلانی‌ها خود عاشق این چاشنی هستند و با غذاهای مختلف آن را می‌خورند. تهیه این پیش‌غذا یا چاشنی بسیار آسان است و اصلاً وقت زیادی نمی‌گیرد.

اگر شما غذاهای بادمجانی را دوست داشته‌باشید مطمئناً از این کال‌کباب هم خوشتان خواهد آمد.

 

طرز تهیه کال کباب گیلانی در رستوران آقای کباب لاهیجان

 

تاریخچه کال کباب گیلانی

بنا بر مستندات تاریخی بیشتر غذاهایی که بعدها در سرزمین ایران رایج شد شمالی بوده‌اند و بعدها به نوعی غذای ملی ایران هم محسوب می‌شوند که خاستگاه آنها گیلان است.

جالب است بدانید از آنجا که تا پایان دوره قاجار در ایران و راهسازی‌های بعد از آن مصرف برنج در هیچ‌کجای ایران بجز گیلان و مازندران مرسوم و امکان‌پذیر نبوده و بیشتر خورشت‌ها و غذاهایی که معمولاً با برنج طبخ و استفاده می‌شوند خاستگاه شمالی و عمدتاً گیلانی دارند، جالب است بدانید که غذاهایی مانند فسنجان، قورمه سبزی، قوره مسما، بادمجان مسما، میرزاقاسمی و پلوکباب و… همگی خواستگاهی گیلانی دارند و نوع سبزیجات و ادویه جات و چاشنی‌های استفاده شده نیز آن را تأیید می‌کند، اما معمولاً به اشتباه تصور می‌شود که فقط غذاهایی که صرفاً فقط در گیلان مرسوم هستند گیلانی هستند در حالی‌که ریشه‌یابی بسیاری از غذاهای ایران خاستگاه گیلان برای آن را تأیید می‌کند.

گیلان و شهر رشت به همین خاطر توسط یونسکو به‌عنوان شهر خلاق غذا و پایتخت غذا ثبت جهانی شده و حدود ۲۲۰ غذای آن ثبت گردیده‌است و به نظر می‌رسد گیلان از گذشته تا کنون چیزی نزدیک به ۸۰۰ نوع غذا را در خود جای داده باشد که حالا البته بیشتر همین ۱۷۰ نوع غذای رایج در آن معمول می‌باشد که البته همین تعداد نیز در نوع خود بی‌نظیر است، پس گیلان جایگاه ویژه‌ای در تولید، تهیه و ترویج و فرهنگ سازی انواع غذاها در سطح کشور و حتی منطقه داشته و نامگذاری آن به‌عنوان شهر خلاق غذا توسط یونسکو هم یک اقدام و تأیید درست این مطلب است.

طرز تهیه کال کباب گیلانی

کال کباب از غذاهای اصیل ایرانی است که معمولا به عنوان پیش غذا یا چاشنی به همراه غذاهایی همچون باقلاقاتوق،ماهی شور،مرغ،کباب ترش،کته و…میل می شود.بعضی ها آن را به عنوان ترشی در کنار غذا نیز استفاده میکنند.
در کال کباب گیلانی از بادمجان کبابی به عنوان ماده اصلی در تهیه این غذا استفاده می شود.
این غذا را بیشتر در فصل انار تازه درست می کنند و معمولابا نان میل می شود. گیلانی ها در قدیم برای درست کردن این غذا از ظرفی سفالی به نام نمکیار یا نمیار استفاده می کردند.
مدت زمان آماده سازی این غذا کوتاه است و حداکثر ۳۰دقیقه می باشد.

شما می توانید این غذای خوشمزه را در رستوران آقای کباب میل کنید…

مواد لازم برای ۶نفر:

بادمجان ۱کیلوگرم
آب انار ترش یا دانه انار ترش۱پیمانه
گردوی دوبار چرخ شده ۲۰۰گرم
رب انار در صورت تمایل. به میزان لازم
نمک و گلپر هر کدام یک قاشق چایخوری
سبزی معطر خرد شده یا خشک شده شامل خالواش،چوچاق و نعناع ۱قاشق غذاخوری خشک یا ۴قاشق غذاخوری تازه
سیر ۴حبه رنده شده

طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی:

  1. سبزی معطر،مغز گردو،دانه های انار ترش یا شیرین،گلپر و سیر را داخل نمکیار می کوبیم(اگر نمکیار در دسترس ندارید مواد را با گوشتکوب به خوبی بکوبید)
  2. بادنجان ها را کباب می کنیم سپس پوست آنها را گرفته و گوشت بادمجان ها را ساطوری یا له می کنیم.
  3. در این مرحله بادمجان های ساطوری یا له شده را همراه با آب انار و نمک به ترکیب قبل اضافه می کنیم.روی ظرف را می بندیم و به مدت چند ساعت درون یخچال می گذاریم تا طعم ها به خوبی با هم ترکیب شوند.

برای سرو میتوانید آن را با دانه های انار و برگ های نعناع تزئین کنید.

این غذا را میتوانید همراه با برنج یا نان میل کنید.

 

طرز تهیه کال کباب گیلانی در رستوران آفای کباب

چند نکته در تهیه کال کباب گیلانی

  1. اگر سبزیجات محلی در دسترس شما نیست می توانید فقط از نعناع استفاده کنید
  2. می توانید به دلخواه به این ترکیب رب انار اضافه کنید که در این صورت رنگ کار کباب شما تیره تر خواهد شد اما در نهایت طعم خوبی خواهد داشت
  3. خوشمزگی این غذا به میزان سیر و سبزی های محلی آن بستگی دارد که می توانید بسته به ذائقه خود میزان سیر آن را کمتر یا بیشتر کنید
  4. دانه های انار ترش طعم بی‌نظیری به کال کباب شما می دهند اما در صورت تمایل می توانید آن را حذف کنید
  5.  میتوانید به این غذا فلفل نیز اضافه کنید
  6. اگر گردو را حذف کنید و به جای آن از آبغوره در دستور تهیه این غذا استفاده کنید کال کباب شما تبدیل به نازخاتون مازندرانی میشود.

طبع کال کباب چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع کال کباب سوالاتی نظیر: طبع کال کباب چیست؟ و یا، طبع کال کباب گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کال کباب تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کال کباب گرم و خشک است.
بنابراین کال کباب برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص کال کباب در طب سنتی

حال که با طرز تهیه ی کال کباب آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص کال کباب موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

کال کباب حاوی مواد مغذی است.

بادمجان حاوی سطح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است. بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن آنها همیشه سالم بماند.

کنترل قند خون

کسانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می تواند جذب گلوکز را محدود کند.

انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد باید، بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.

پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است که می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.

تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی اکسیدان های متمرکزی است که می تواند در کاهش آسیب رادیکال های آزاد داخل بدن بسیار کمک کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتو نوتریشن ها کمک کند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

برای دیدن دستور پخت دیگر غذاهای گیلانی صفحه ما رو دنبال کنید!

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

2 نظر در “طرز تهیه کال کباب گیلانی

  1. Mark گفت:

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

  2. ehsan گفت:

    عالی بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *