زمان مهمانی, شیوه زندگی

دستور پخت پنیر برشته گیلانی

تاریخچه پنیر

تاریخچه پنیر به دوران پیش از تاریخ یعنی دوره‌ی پیش از اختراع خط بازمیگردد. هیچ‌کس نمی‌داند پنیر چه زمانی و توسط مردم چه منطقه‌ای ساخته شده است.

پنیر یک خوراکی باستانی به شمار می‌رود. از آن‌جایی که نمی‌دانیم دقیقا چه زمانی اولین بار پنیر کشف شد، می‌توان گفت قدمت پنیر به اندازه‌ی قدمت دامداری در تاریخ انسان است. تا جایی که اسناد تاریخی ثبت شده در عمق تاریخ نشان می‌دهند، از زمانی که انسان شیر حیوانات اهلی را دوشیده، پنیر هم وجود داشته است. نکته‌ی جالب اینجاست که پنیر در طول هزاران سالی که از عمر آن می‌گذرد تغییرات بسیار کمی کرده است. به جز فرآیند پاستوریزاسیون و صنعتی شدن تولید پنیر، می‌توان گفت ما با تقریب خوبی همان شکل پنیری را مصرف می‌کنیم که نیاکان ما هزاران سال پیش مصرف می‌کردند. پنیر انواع بسیار مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها خواص و کاربردهای مختلفی دارند.

پنیر یکی از اجزای جدایی ناپذیر رژیم غذایی انسان‌ها به شمار می‌رود. در بسیاری مناطق جهان از قرن‌ها پیش پنیر را به عنوان یک غذا یا بخشی از غذاهای دیگر مصرف می‌کنند. برخی از انواع پنیر به صورت خام و برخی دیگر در غذاهای پخته‌ی دیگر به کار می‌روند.

 

دستور پخت پنیر برشته

پنیر برشته

وقتی حرف از غذاهای گیلانی می‌شود عطر و طعم آن‌ها همه را جذب می‌کند. پنیر برشته یا املت گیلانی از غذاهای اصیل منطقه شرق گیلان می‌باشد.

در این مقاله دستور پخت پنیر برشته گیلانی که یکی از غذاهای محبوب منطقه شمال ایران است را در اختیارتان قرار می دهیم. این غذا به‌عنوان صبحانه و یا همراه غذا میل می‌شود و گاهی به‌عنوان پیش‌غذا و میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. عده‌ای این غذا را به‌عنوان خورش و یا به‌عنوان خوراک همراه نان میل می‌کنند.

پنیر برشته یکی از غذاهای سنتی گیلانی‌هاست که تهیه آن زمان کمی می‌برد و به نوعی فست فود محسوب می‌شود. از طرفی مواد اصلی آن در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. در گیلان این غذا با پنیرهای محلی که بسیار خوشمزه هستند تهیه می‌شود، پنیر سیامزگی و پنیر خیکی از پنیرهای محلی گیلان است که در این غذا استفاده می‌شود. اما اگر شما به پنیر محلی دسترسی ندارید نگران نباشید چون می‌توانید این غذا را با پنیر لیقوان، پنیر سفید ساده یا لاکتیکی تهیه کنید. این غذا مناسب برای تمامی افراد، حتی گیاه خواران است.

میزان کالری این غذا تقریبا برای هر ۱۰۰ گرم معادل ۴۰۰ کالری می باشد.

 

طرز تهیه

قطعاً هر غذایی نکاتی دارد حتی اگر در ظاهر یک غذای ساده باشد. می‌خواهم بهترین روش را برای تهیه یک پنیر برشته‌ خوش‌مزه به شما آموزش دهم.

مواد لازم برای ۴ نفر

تخم‌مرغ : ۴ عدد

روغن یا کره : به میزان لازم

سیر : ۲ تا ۳ حبه بستگی به ذائقه شما دارد.

شوید خشک : یک قاشق چای‌خوری

ادویه : زردچوبه نمک فلفل به میزان لازم

مرحله اول پخت

در دستور پخت پنیر برشته گیلانی درابتدا باید تابه را روی حرارت قرار دهید و کره یا روغن را داخل آن بریزید تا گرم شود. اگر از کره جامد استفاد می‌کنید پیشنهاد می‌کنم کمی روغن داخل آن بریزید تا کره نسوزد.

پس‌از گرم شدن روغن پنیر را داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که پنیر را خرد کرده باشید تا سریع‌تر نرم و ذوب شود. زمانی‌که پنیر شروع به ذوب شدن کرد حرارت زیر تابه را کم کنید.

مرحله دوم پخت

در این مرحله سیر رنده شده یا له‌شده را به پنیر اضافه کنید و بگذارید کمی تفت داده شود.

مرحله سوم پخت

پس‌از تفت دادن سیر به ترکیب زردچوبه اضافه کنید.

توجه داشته باشید زردچوبه را حتماً در این مرحله اضافه کنید، عده‌ای در ابتدای کار زردچوبه را تفت می‌دهند این کار طعم اصلی غذا را از بین می‌برد.

مرحله چهارم پخت

در این مرحله تخم‌مرغ را شکسته و با شوید خشک ، نمک و فلفل حسابی مخلوط می‌کنیم و پس‌از آن تخم‌مرغ‌های مخلوط شده را به ترکیب پنیر و سیر اضافه می‌کنیم و به‌آرامی با هم مخلوط می‌کنید.

پس‌از مدت زمان کوتاهی که تخم‌مرغ‌ها پخته شود غذای شما آماده شده‌است. این دستور پخت پنیر برشته گیلانی یکی از بهترین ها است.

نکات طلایی پخت پنیر برشته گیلانی

  • پنیر برشته یک غذای ساده و بسیار مقوی است عده‌ای آن را به‌عنوان خورش در کنار کته و یا دمی گوجه میل می‌کند.
  • توجه داشته باشید میزان نمک این غذا بدلیل استفاده از پنیر متفاوت است.
  • برای تهیه این غذا هر نوع پنیری می‌توانید استفاده کنید ، اما اصالت این غذا با پنیر گیلانی مشهور است.
  • اگر از پنیر نرم استفاده می‌کنید بهتر است اول سیر را کمی تفت دهید بعد پنیر را به آن اضافه کنید تا پنیر شما زیادی برشته نشود.

بهترین رستوران برای میل غذاهای محلی

اگر به گیلان سفر کرده اید برای میل یک غذای خوشمزه وباکیفیت ما به شما رستوران آقای کباب را معرفی می کنیم.

در این رستوران بهترین غذاهای محلی منطقه شمال با بهترین کیفیت تهیه می شود. مواد اولیه مورد استفاده در این رستوران بسیار تازه و با کیفیت است. مشتریان ما همیشه از این مورد به نیکی یاد می کنند.

ساعت کاری رستوران آقای کباب

شنبه تا جمعه از ساعت ۱۲ ظهر لغایت ۲۴ میزبان شما هستیم.
پیشنهاد میکنم از سایت آقای کباب دیدن کنید تا منوها را با قیمت ها مشاهده کنید. از طریق صفحه ما هم میتوانید از اطلاعات به روز باخبر بشید
آدرس ما در گوگل مپ نیز به راحتی یافت می شود.
گیلان،بین جاده لاهیجان به لنگرود، لیالستان، جنب برج لیالستان.

 

بازگشت به لیست

یک نظر در “دستور پخت پنیر برشته گیلانی

  1. You ought to take part in a contest for one of the most useful blogs on the internet. I am going to highly recommend this web site!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *